fredag 2. januar 2015

Gud brukte Maria, hvorfor kan han ikke bruke meg?



   I bibelen kan vi lese om Maria og hvordan livet hennes fekk en radikal forvandling.  Jeg ser føre meg at hun står i stuen sin og gjøre sine vanlige gjøremål når engelen kommer til henne å sier at hun skal føde en sønn, Jesus. I dette øyeblikket har Maria to valg: Hun kan enten si ja eller så kan hun løpe for livet. Maria var villig og Gud brukte henne. En normal jente ( akkurat som meg) som var villig og sa JA! Hun viste nok lite hva det innebar og var nok redd for konsekvensene men hun valgte å være trofast. Lite visste nok hun at dette sekundet ville snu opp ned på livet hennes. Hva ville din reaksjon vært? Vi ber ofte om at Gud må bruke oss, men er vi villig til å høre svaret? Å vis vi får svaret - sier vi gjerne: Det passer litt dårlig nå.

Maria må ha vært redd og det er nok mange spørsmål som hun må ha stilt seg. Hva sier jeg til Josef? Hva innebærer det å være gravid? Hva skal jeg si til foreldrene mine? Tidspunktet Gud brukte passet dårlig og Maria var ikke klar for dette! Hvem kan vel være klar for noe slik? Men det handler ikke om det passer for deg men om Guds vilje. Gud bruker mennesker til å gjøre det umulige. Han bruker normale mennesker til å gjøre unormale ting ( store ting for han)
Hvorfor skal han gi deg et kall på noe som er lett for deg? Trenger du da Gud til å klare det?

Vi ber ofte bønner alene og sammen med menigheten :" Gud, bruk meg" men spørsmålet er: Mener vi egentligt det vi ber om? Er vi villig å høre det Gud har å si eller former vi det Gud svarer?
Vi har menneskefrykt og vil ikke skille oss ut. Vi vil gjøre noe for Gud men helst noe jeg behersker og noe som ikke er for "unormalt". Hadde menigheten fått et kall på å ha menighet for rusmisbrukere, hadde vi da hatt det? Er vi så åpne som vi liker å framstå?


Maria - en liten leirkrukke som var villig. Du kan også være en liten leirkrukke og Gud vil forme deg. Det eneste du trenger å si er et : JA! Du trenger ikke å vite hva det innebærer, hvordan du skal fikse det og hvordan du skal klare det for GUD vil vise deg og utruste deg for oppgaven. Akkurat slik han gjor med Maria.



Ingen kommentarer: